Oy Fibera Ab

KK-1e Utu oli yksi maailman ensimmäisistä sarjavalmisteisista lujitemuovista purjelentokoneista. Rakenne oli pääasiassa kerroslevyrakennetta, jossa polyesteri/lasikuitulujitepintojen välissä on polyuretaanivaahtolevy. Tämä rakenne oli muista sen ajan purjekonevalmistajista poikkeava ja myös koneen heikko kohta polyuretaanivaahdon huonojen mekaanisten ominaisuuksien vuoksi. Kaksi viimeisintä koneyksilöä valmistettiin vielä nykyisinkin ilmailukäytössä olevilla materiaaleilla ja rakennetavoilla, eli epoksi/lasikuitulujitepinnat, joiden välissä on pvc-vaahto. Koneen pääsuunnittelija oli Di Ahto Anttila. Prototyypin KK-1 OH-LKX:n ensilento oli 14.8.1964.

Oy Fibera Ab rakensi Utu-purjelentokoneita lentokelpoiseksi 22 kappaletta. Proto rakennettiin Malmilla, tuotekehittelyä jatkettiin Jokelassa ja sarjavalmistus aloitettiin Loviisassa. Näiden lentäneiden yksilöiden lisäksi tehtiin useita ylimääräisiä runkoja, siipiä ja vakaimia rakenteen kehittely- ja koekuormitustarkoituksiin.

KK-1 Utu Uuden ajan airut”, Jukka Raunio Ilmailuhistoriallinen lehti 4/2015

Last updated: joulukuu 30, 2015 at 21:44 pm